Borne Sulinowo było gospodarzem Europejskiego Dnia Maszynisty [zdjęcia]

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Przemarsz pocztów sztandarowych ZZM przed borneńskim ratuszem
Przemarsz pocztów sztandarowych ZZM przed borneńskim ratuszem ZZM
Borne Sulinowo gościło uczestników obchodów Europejskiego Dnia Maszynisty Kolejowego.

Święto maszynistów kolejowych przypada 16 września i z tej okazji Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce zorganizował w Bornem Sulinowie centralne obchody Europejskiego Dnia Maszynisty Kolejowego.

CZYTAJ TEŻ:

Dodajmy, że był czas, że Borne – dawna baza i poligon wojsk niemieckich i sowieckich – miał własną stację i linię kolejową, którą łączyła je z Łubowem i przebiegającym tam szlakiem kolejowym 210. I choć ta ostatnia doczekała się właśnie modernizacji za 165 mln zł, to tory do Bornego rozebrano kilkanaście lat po wyjeździe Rosjan. Teraz, lada dzień, w miejscu dawnego nasypu rozpocznie się budowa ścieżki rowerowej.

Uroczystości Dnia Maszynisty rozpoczęły się powitania uczestników przez burmistrz Bornego Dorotę Chrzanowską, a następnie barwnego przemarszu pocztów sztandarowych ulicami miasta i mszy św. w intencji maszynistów.
Prezydent ZZM Leszek Miętek mówił m.in. o blaskach i cieniach tej profesji, szczególny akcent kładąc na poprawę bezpieczeństwa na kolei. Następnie grupę maszynistów uhonorowano odznaczeniami resortowymi „Zasłużony dla Transportu RP” i „Zasłużony dla Kolejnictwa”, a także związkowymi „Zasłużony dla ZZM”.

W Polsce Dzień Maszynisty obchodzony jest od 1996 roku. Inicjatorem święta branżowego był Autonomiczny Europejski Związek Zawodowy Maszynistów. ZZM jest w nim zrzeszony od 1991 roku.

Według danych Urzędu Transportu Kolejowego z 2020 roku, na stanowisku maszynisty pracuje w Polsce ponad 13,5 tysiąca osób, w tym 81 pań. Połowa z nich ma 50 lat i więcej, a najliczniejsi w grupie maszynistów są nadal pracownicy w wieku 55-60 lat. Mimo zapaści kolei na przełomie wieków i na początku XXI trwa jej renesans. Remontowane są zaniedbane od lat szlaki kolejowe, a na rynku pojawiają się nowi przewoźnicy – np. własną spółkę kolejową powołał szczecinecki Kronospan. Transport kolejowy, jako najbardziej ekologiczny, ma wciąż bowiem przed sobą przyszłość.

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie