Ciuchcia nie ruszy w ostatnią podróż pod dworzec PKP w Szczecinku? [zdjęcia]

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Obecny stan parowoziku
Obecny stan parowoziku Rajmund Wełnic
Udostępnij:
Oddala się niebezpiecznie wizja przenosin zabytkowego parowoziku spod lokomotywowni w okolice dworca PKP w Szczecinku.

Pomysłowi przeniesienia lokomotywy wąskotorowej spod szczecineckiej lokomotywowni w okolice dworca kolejowego kibicujemy od miesięcy. Miasto wystąpiło o to w lipcu. Jeszcze we wrześniu wydawało się, że rozmowy z właścicielem parowozu (PKP Cargo) są na dobrej drodze – miasto uzyskało odpowiedź z kolei, że korzystniejsze byłoby, gdyby o przekazanie zabytku zwróciło się (z uwagi na koszty) jakieś stowarzyszenie.

CZYTAJ TEŻ:

Zrobiła to więc oficjalnym pismem Szczecinecka Lokalna Organizacja Turystyczna.

– Pismo z propozycją przejęcia lokomotywy, jej odrestaurowania i przeniesienia na nasz kosz w rejon dworca, wysłałem 20 września i do pory nie miałem żadnej odpowiedzi, czy choćby sygnału, jakie jest stanowisko PKP –

prezes SzLOT Mariusz Getka mówi, że pod koniec listopada po prostu zadzwonił w tej sprawie.

– I usłyszałem, że sprawa jest na etapie „konsultowania” i czeka na powołanie zarządu spółki.

Szef SzLOT dodaje, że dopytywał się więc o szanse na pozytywną odpowiedź: - Usłyszałem, że spółka jest spółką giełdową i nie może ot tak rozdawać majątku, poza tym pojawili się inni chętni na przejęcie parowozu, a tak w ogóle to nasze Stowarzyszenie nie zajmuje się transportem – Mariusz Getka mówi, że będzie temat drążył do czasu uzyskania jednoznacznej odpowiedzi.

Pomysł przeniesienia parowozu raczej wszystkim – szczególnie braci kolejarskiej - się podoba. Parowóz Px48, który dziś stoi kilkaset metrów od dworca koło lokomotywowi, wyprodukowano w roku 1953 w Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie.

Początkowo jeździł po wąskich torach o rozstawie szyn 750 milimetrów, ale w roku 1971 został przerobiony na szerszy rozstaw wąskotorówki 1000 mm. Wcześniej jeździł na południu Polski, gdzie były takie szlaki kolejowe, a od lat 70. XX wieku parowóz został przeniesiony na Pomorze Zachodnie, gdzie Niemcy układali szersze koleje wąskotorowe. Nasz Px48 stacjonował więc m.in. w lokomotywowniach wąskotorowych w Gryficach, Ińsku, Dobrej Nowogardzkiej, Białogardzie, by pod koniec lat 80. trafić do Koszalina.

Stąd w roku 1989 przetransportowano go do szczecineckiej lokomotywowni. Już nie do służby, ale celem odrestaurowania i ustawienia jako pomnik. Od chwili ustawienia pomnika minęło już ponad 30 lat. Czas odcisnął swoje piętno na lokomotywie, której przydałby się mały face lifting. I bardziej eksponowane miejsce.

Przypomnijmy, że ratusz z pomocą rządowej dotacji niedawno całkowicie przebudował układ komunikacyjny przy stacji kolejowej. Ma także przyznaną dotację na pierwszy etap remontu dworca (przejęcie go od kolei ma nastąpić po latach targów wiosną 2022 roku). Projekt zakłada m.in. wygospodarowanie w budynku dworcowym izby pamięci poświęconej dziejom kolejnictwa w Szczecinku. Zabytkowy parowozik idealnie wpisywałby się w tę ideę.

- Naszym zdaniem byłoby to godne miejsce na ten zabytek-symbol kolejarskiego Szczecinka i oddanie zasług kolejarzy oraz ich rodzin –

mówi Mateusz Ludewicz, rzecznik prasowy ratusza.

W Puszczy Białowieskiej utonęło 21 żubrów

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie