Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Łącznik obwodnicy Szczecinka z DK20 z wnioskiem o ZRID. Został przedostatni krok [zdjęcia]

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Lipiec 2021, podpisanie umowy na budowę łącznika obwodnicy Szczecinka. W maju 2022 składany jest wniosek o ZRID
Lipiec 2021, podpisanie umowy na budowę łącznika obwodnicy Szczecinka. W maju 2022 składany jest wniosek o ZRID Rajmund Wełnic
W 10 miesięcy od podpisania umowy na budowę łącznika obwodnicy Szczecinka z DK20 składany jest wniosek o ZRID. To kluczowa decyzja, która umożliwi za kilka miesięcy rozpoczęcie prac drogowych.

W piątek (13 maja) w Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie złożony zostanie wniosek o wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej, tzw. ZRID na budowę łącznika obwodnicy Szczecinka w ciągu S11 do drogi krajowej nr 20. - Oznacza to, że zakończył się etap prac projektowych i wkrótce będzie można przystąpić do budowy – mówi Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie.

CZYTAJ TEŻ:

Cała procedura uzyskania ZRID-u potrwa jeszcze około pół roku, co oznacza, że budowlańcy zapewne wkroczą na plac budowy pod koniec roku. Ważna decyzja ZRID ma rygor natychmiastowej wykonalności i powoduje, że grunty pod inwestycję przechodzą na własność Skarbu Państwa, a ewentualne spory o wysokość odszkodowania toczą się przed sądami nie zatrzymując prac.

Przypomnijmy, że sama umowa z wykonawcą koncernem Budimex i firmą NQB sprawującą nadzór nad inwestycję podpisano w lipcu 2021 roku. Budimex na wykonanie projektu i uzyskanie ZRID-u ma 17 miesięcy, wszystko więc wskazuje, że uda się nawet nieco wcześniej. A to – i łagodna zima – może przyśpieszyć rozpoczęcie prac drogowych. Kontrakt na nie przewiduje 19 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych. Wykonawca planuje uwinąć się z pracami w dwa sezony budowlane i kierowcy z łącznika obwodnicy do DK20 będą mogli korzystać pod koniec 2024 lub na początku 2025 roku.

Firma Budimex złożyła ofertę opiewającą na 106,6 miliona złotych. Budowę udało się zrealizować niemal rzutem na taśmę, bo w roku 2022 wygasała decyzja środowiskowa dla inwestycji, na co zwróciła uwagę wiceminister środowiska i klimatu Małgorzata Golińska. – Uzyskanie nowej to mniej więcej 3 lata i oczywiście koszty – mówiła podczas podpisywania umowy Małgorzata Golińska, poseł ze Szczecinka, która zabiegała, aby inwestycja została wpisana do planów GDDKiA.

Obwodnica Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11 funkcjonuje od jesieni 2019 roku. „Dwudziestka” nadal jednak prowadzi przez centrum miasta. Dlatego konieczna jest budowa obwodnicy również w ciągu tej drogi. Nowa trasa od południa ominie Szczecinek i połączy obwodnicę w ciągu DK20 z trasą S11 w rejonie miejscowości Miękowo, gdzie powstanie nowy węzeł drogowy. Będzie to jednojezdniowa droga główna ruchu przyspieszonego. W ramach inwestycji powstaną też dwa ronda oraz wiadukt nad linią kolejową na Piłę i Poznań. Obwodnica będzie miała długość 4,3 kilometra. Z DK 20 połączy się w okolicy Sitna.

Łącznik między S11 a DK20 początkowo miało powstać razem z budową głównej obwodnicy Szczecinka, ale zrezygnowano z niego z powodów oszczędnościowych. Prace przygotowawcze dla odcinka w ciągu DK20 ruszyły w roku 2019, natomiast w roku 2020 inwestycja ta znalazła się wśród dziewięciu projektów przewidzianych do realizacji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecinek.naszemiasto.pl Nasze Miasto