Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mniej autobusów na ulicach Szczecinka? Musimy się z tym liczyć. I z większymi dopłatami

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Szczecineckie autobusy
Szczecineckie autobusy Rajmund Wełnic
Cięcie rozkładu jazdy autobusów miejskich w Szczecinku lub większa dopłata z budżetu miasta. A zapewne jedno, i drugie. I to szybko.

W poniedziałek (14 marca) Komunikacja Miejska w Szczecinku na kilka godzin musiała zawiesić część połączeń linii nr 1, 1A i 2. – Powodem jest wysoka absencja chorobowa, zabrakło nam trzech kierowców i nie mieliśmy ich kim zastąpić – dyrektor KM Tomasz Merk mówi, że w kolejnych dniach powinno być już lepiej, ale gwarancji nie ma, bo spora część załogi ma pozytywne wyniki testów na Covid-19.

CZYTAJ TEŻ:

O ile braki kadrowe to sytuacja przejściowa, o tyle drogie paliwo z uwagi na wojnę w Ukrainie już raczej nie. – Około połowę przewozów wykonujemy autobusami na olej napędowy, który w porównaniu do roku minionego, gdy kalkulowaliśmy poziom dofinansowania z miasta, kosztował połowę tego co obecnie – liczy szef szczecineckiej Komunikacji. Zdrożał i prąd (około 20 proc.), co też dotyka przewoźnika mającego 10 autobusów elektrycznych, choć w mniejszym stopniu.

A swoje żądania płacowe mają i kierowcy. - 7-proc. podwyżka to raptem wzrost godzinowej stawki z 17,6 zł (brutto) do 18,9 zł, czyli 1,3 zł – mówili nam jeszcze na początku lutego, gdy nikt nie wiedział, że Ukraina zostanie zaatakowana przez Rosję. Nasi rozmówcy dodawali wówczas, że związki zawodowe i załoga chcą, aby stawki podnieść do 22 zł.
Tomasz Merk nie ukrywa, że przewoźnik – tak jak wszyscy w tej branży – jest w trudnej sytuacji. I tej szczególnej, że nie może podnosić cen biletów, bo tych po prostu w Szczecinku nie ma – przejazdy autobusami są darmowe, całość kosztów ponosi budżet miasta. W tym roku ratusz zaplanował dotację dla KM na poziomie 8,5 mln zł.

I już wiadomo, że przy utrzymaniu obecnej siatki połączeń bez zwiększenia dopłaty się nie obejdzie. – Jakiś czas możemy jeszcze funkcjonować przy obecnej dopłacie, ale nie długo, bo stracimy płynność finansową – dyrektor KM mówi, że trzeba się spodziewać szybki decyzji firmy i właściciela, czyli szczecineckiego ratusza. Rozmowy na ten temat mają się odbyć na dniach.

Możliwości są dwie – oszczędności lub zwiększenie dopłaty. Zapewne zaś i jedno, i drugie. – Jesteśmy przygotowani na optymalizację rozkładu jazdy – mówi Tomasz Merk.

Co to oznacza dla pasażerów? Cięcie połączeń, czyli mniej autobusów na trasach. A dla miasta większe wydatki. – Ale wiemy, że w podobnej sytuacji jest wiele instytucji miejskich i ratusz także nie ma nieograniczonych możliwości – dodaje szef KM.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecinek.naszemiasto.pl Nasze Miasto