Od 10 sierpnia – to ostatni ustalony termin zakończenia budowy obwodnicy Szczecinka - powinniśmy już nią jeździć. Od jakiegoś czasu było jasne, że jest nierealny. Mamy połowę sierpnia i droga nadal nie jest gotowa, ale na wielkim placu budowy widać już, że wykonawca jest na „ostatniej prostej”.
- Obecne zaawansowanie prac i tempo ich realizacji daję perspektywę zakończenia niezbędnych robót na obwodnicy w miesiącach wrzesień-październik – mówi Mateusz Grzeszczuk, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie.
Eurovia, generalny wykonawca obwodnicy Szczecinka, wystąpił z kilkoma roszczeniami w zakresie wydłużenia terminu zakończenia inwestycji. GDDKiA sprawdza, na ile są one zasadne. Przypomnijmy, że inwestor już raz zgodził się na anektowanie umów wydłużając termin zakończenia prac z kwietnia na sierpień.
Poślizgi – jak tłumaczy wykonawca - wynikają między innymi z powodu wyjątkowo niesprzyjających warunków atmosferycznych, wystąpienia osuwisk po gwałtownych opadach. - Całość inwestycji została dodatkowo opóźniona z uwagi na konieczność likwidacji kilku nielegalnych wysypisk śmieci, a także potrzebę wykonania, nieuwzględnionych w dokumentacji technicznej, wymian gruntu – wyjaśnia Mateusz Grzeszczuk. - Złożone roszczenia podlegają analizie ze strony inżyniera kontraktu oraz GDDKiA, dopiero po jej zakończeniu będzie można określić ewentualny okres przedłużenia kontraktu.
Jest jeszcze jedna opcja – tzw. przejezdność, czyli puszczenie ruchu (z np. ograniczeniami dotyczącymi prędkości) zanim wszystkie prace zostaną ukończone. - Możliwe jest wcześniejsze udostępnienia trasy głównej, po ukończeniu niezbędnych prac, w tym wykonaniu elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego i pozytywnym zakończenia audytu w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz uzyskaniu stosownych pozwoleń – przyznaje rzecznik GDDKiA.
Zmotoryzowani wyglądają tego dnia z utęsknieniem, bo uciążliwości trwającej trzeci rok budowy teraz dają się szczególnie we znaki. Wszystko za sprawą długiego objazdu ulicy Słupskiej i mającej się zakończyć w sierpniu budowy wiaduktu na Bugno.
Przetarg na budowę obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 11 w trybie „zaprojektuj i zbuduj” rozstrzygnięto jesienią 2015 roku. 12-kilometrową obwodnicę Szczecinka za 322,817 mln zł (razem z odszkodowaniami za wywłaszczenia to ponad 400 mln zł) buduje konsorcjum firm Eurovia Polska i Warbud. Obwodnica zacznie się od Turowa na południu i skończy na wylocie na Koszalin na północy. Będzie wykonana w standardzie drogi ekspresowej z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu każda. Po „odchudzeniu” projektu powstaną 2 węzły drogowe umożliwiające zjazd do Szczecinka. Węzeł Wschód połączy obwodnicę z terenami przemysłowymi (okolice Kronospanu) i Centrum z DK20 (okolice ulicy Słupskiej). Wszystko z wiaduktami, mostami, estakadami, drogami dojazdowymi, ekranami dźwiękochłonnymi, czy przejściami dla zwierząt.
Do 2025 roku – zgodnie z zapowiedziami ministra – będzie także gotowy zarzucony wcześniej w ramach oszczędności łącznik obwodnicy z DK20. Ma kosztować około 90 mln zł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?