Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Parowóz ze Szczecinka w ostatniej podróży? Z lokomotywowni na dworzec PKP [zdjęcia]

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Tak Władysław Król, emerytowany kolejarz wyobraża sobie lokalizację lokomotywki przed szczecineckim dworcem PKP.

- Nawiązując do pomysłu dotyczącego przeniesienia zabytkowej ciuchci sprzed lokomotywowni w okolice stacji Szczecinek, gdzie byłoby to godne i eksponowane miejsce dla zabytkowej lokomotywki – pisze Władysław Król, emerytowany szczecinecki kolejarz i fotograf, który dokonał fotomontażu, aby pokazać jak to mogłoby wyglądać.

CZYTAJ TEŻ:

O pomyśle przeniesienia parowozu Px48 już pisaliśmy. Z naszych informacji wynika, że w sprawę zaangażowała się brać kolejarska i władze miasta, które finalizują przejęcie dworca PKP od kolei. Ba, na pierwszy etap remontu budynku ratusz otrzymał już nawet rządową dotację.

Przeniesiona lokomotywa na pewno byłaby ozdobą i wielką atrakcją, a także podkreślała związki Szczecinka z koleją, bo miasto nie bez kozery było nazywane miastem kolejarzy, wojskowych i leśników.

Skwerek po prawej stronie dworca – jak na zdjęciu pana Władysława – wydaje się idealny. Być może znalazłoby się lepsze miejsce na wprost dworca, ale akurat niedawno całkowicie przebudowano ten rejon i trudno byłoby tam teraz „upychać” ciuchcię. Tak czy inaczej pomysł przeniesienia parowozu raczej wszystkim się podoba.

Parowóz Px48 wyprodukowano w roku 1953 w Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego. Początkowo jeździł po wąskich torach o rozstawie szyn 750 milimetrów, ale w roku 1971 został przerobiony na szerszy rozstaw wąskotorówki 1000 mm. Wcześniej jeździł na południu Polski, gdzie były takie szlaki kolejowe, a od lat 70. XX wieku parowóz został przeniesiony na Pomorze Zachodnie, gdzie Niemcy układali szersze koleje wąskotorowe. Nasz Px48 stacjonował więc m.in. w lokomotywowniach wąskotorowych w Gryficach, Ińsku, Dobrej Nowogardzkiej, Białogardzie, by pod koniec lat 80. trafić do Koszalina.

Stąd w roku 1989 przetransportowano go do szczecineckiej lokomotywowni. Już nie do służby, ale celem odrestaurowania i ustawienia jako pomnik. Od chwili ustawienia pomnika minęło już ponad 30 lat. Czas odcisnął swoje piętno na lokomotywie, której przydałby się mały face lifting. I bardziej eksponowane miejsce.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecinek.naszemiasto.pl Nasze Miasto