Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przewoźnik kolejowy ze Szczecinka. Czyli tiry na tory [zdjęcia]

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Lokomotywy w barwach szczecineckiego przewoźnika kolejowego
Lokomotywy w barwach szczecineckiego przewoźnika kolejowego Kronospan/Silva LS
Silva Logistic System to spółka-córka Holdingu Kronospan, która przebojem wchodzi na rynek przewozów kolejowych.

Silva Logistic System to jedna ze spółek Kronospan, która szybko rozwija się w zakresie transportu kolejowego. Pomarańczowe ciężarówki firmy Silva od bez mała dwóch dekad zna nie tylko branża transportowa. Przewoźnik utworzony przez Kronospan dysponuje dziś 280 własnymi samochodami ciężarowymi, a drugie tyle to flota firm współpracujących. Słowem, jest jeden z większych podmiotów na rynku spedycji i logistyki w Polsce. Od niedawna nazwa Silva pojawiła się również w szyldzie przewoźnika kolejowego…

CZYTAJ TEŻ:

Kronospan od początku swego istnienia korzysta bowiem także z tej gałęzi transportu. Nie bez kozery mówi się, że szczecinecki węzeł kolejowy funkcjonuje głównie dzięki zleceniom od producenta wyrobów drewnopochodnych. – W roku 2015 zapadła strategiczna decyzja, aby Kronospan postawił na rozwój własnego transportu kolejowego – mówi Tomasz Tesche, Dyrektor zarządzający Silva Logistic System – W roku 2018 uzyskaliśmy licencję przewoźnika kolejowego towarowego, a pozyskane wsparcie unijne pozwoliło na zakup taboru do transportu intermodalnego.

Wartość projektu wyniosła prawie 100 milionów złotych, z czego dotacja to 40 mln zł. Za te pieniądze Silva LS kupiła m.in. dwie nowoczesne lokomotywy, 150 wagonów platform (każdy może zabrać trzy kontenery 20”), dwa specjalistyczne pojazdy do przeładunku całych kontenerów.

Docelowo firma planuje zatrudniać 60 osób. Spółka świadcząc usługi na terenie Polski – jak wszyscy przewoźnicy kolejowi, bo rynek przewozów towarowych to już od dawna nie tylko domena PKP - będzie korzystać z infrastruktury Polskich Linii Kolejowych. – Nie zakładam jednak, że ucierpi na tym PKP Cargo. W związku z rozwojem spółek Kronospan, dywersyfikacją źródeł transportu i rosnącą pozycją transportu kolejowego, planujemy dalszy rozwój współpracy – dodaje Tomasz Tesche.

Kronospan tym samym już przygotowuje się do wdrożenia unijnej dyrektywy, która od roku 2030 zobowiąże firmy do przekierowania na tory części swojego transportu towarowego na dystansie powyżej 300 kilometrów. – Rozwijając transport kolejowy, w tym przede wszystkim intermodalny, spółka buduje swoją politykę odpowiedzialności społecznej – mówi Anna Chwaszcz, Kierownik projektu.
Dążenia Komisji Europejskiej mają na celu, aby po europejskich drogach – z korzyścią dla środowiska i bezpieczeństwa w ruchu - jeździło mniej ciężarówek. Kolej to tańsza i ekologiczna alternatywa. Dość powiedzieć, że jeden skład kolejowy przeciętnie zastępuje przewóz ładunku 37 do 50 ciężarówek. Popularne hasło „tiry na tory” dosłownie urzeczywistnia się na naszych oczach.

– Koleją wozimy płyty produkowane przez Kronospan, ale także drewno okrągłe, zrębkę czy surowce chemiczne – dodaje Anna Chwaszcz, że Silva LS dla Kronospanu wozi głównie ze Wschodu na Zachód. – Aktualnie szukamy kontrahentów zewnętrznych na przewozy pociągami wracającymi z krajów zachodnioeuropejskich mogąc zaproponować im niezwykle korzystne warunki.

Pod koniec ubiegłego roku Silva LS opracowała rozwiązanie transportu kolejowego na rynek duński, gdzie jest w stanie dostarczyć zamawiany przez kontrahenta towar „na wywołanie”. – Pociąg wyrusza w piątek, a w niedzielę pociąg jest już w terminalu, skąd dowożony jest do klienta zgodnie z zamówionym harmonogramem i w określonych wolumenach – mówi szef spółki. Tym samym zniwelowana została jedna z przewag transportu na kołach – szybkość reakcji na życzenie klienta i elastyczność dostaw, które kolej jest również w stanie zapewnić.

Działania Kronospan i Silva LS w zakresie transportu kolejowego idealnie wpisują się w założenia Europejskiego Roku Kolejowego, jakim Komisja Europejska ogłosiła rok 2021, aby promować tę gałąź transportu jako zrównoważoną i bezpieczną. Kronospan stawia na rozwój kolei już od lat.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Przewoźnik kolejowy ze Szczecinka. Czyli tiry na tory [zdjęcia] - Szczecinek Nasze Miasto

Wróć na szczecinek.naszemiasto.pl Nasze Miasto