Z czterech elektrycznych radiowozów, które otrzymała zachodniopomorska policja, jeden trafił do szczecineckiej komendy. Dodajmy, że to w ogóle pierwsze elektryczne pojazdy, w jakie zostali wyposażeni polscy policjanci.
- Tak się złożyło, że elektryczny samochód przypadł mi do użytkowania – mówi Anna Matys, rzeczniczka policji w Szczecinku, która oprócz obowiązków prasowych zajmuje się także profilaktyką i sprawami młodzieży. – To Nissan Leaf, jeden z prekursorów samochodów elektrycznych.
Takie pojazdy nie są tanie – z flotę nissanów zapłacono 670 tys. zł, z czego 470 tys. zł wyłożył Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska. Tańsza jest za to eksploatacja: naładowanie akumulatorów (można to zrobić z normalnej sieci za pomocą specjalnych ładowarek) do pełna kosztuje około 9 złotych. W optymalnych warunkach można przejechać potem do 300 kilometrów, choć w praktyce jednak sporo mniej. Wojewódzki komendant policji powiedział, że auta – oprócz normalnej pracy przy patrolowaniu ulic – mają także promować ekologiczne środki transportu. To część kampanii WFOŚ „Ekologicznie na czterech kółkach”. Dzięki elektrycznym radiowozom roczna misja dwutlenku węgla do atmosfery ma się zmniejszyć pół tony.
Tym samym Szczecinek potwierdził swój prymat w regionie w elektromobilności. Przypomnijmy, że Nissana Leaf od niedawna posiada także miejscowy Zespół Szkół Technicznych, którego uczniowie mają się uczyć obsługi takich pojazdów oraz szczecineccy leśnicy, którzy kupili elektryczne BMW i3. Z kolei Kronospan ufundował elektrycznego volkswagena golfa w konkursie na najlepszego taksówkarza w Szczecinku – e-taxi już wozi pasażerów.
Przełomu dokonała także Komunikacja Miejska, która w tych dniach przesiadła się częściowo na elektryczne autobusy. 10 Ursusów Bus na prąd to dziś prawie połowa całego taboru szczecineckiego przewoźnika, który zamierza wymieniać kolejne spalinowe autobusy.
Towarzyszy temu rewolucja w zasilaniu – KM ma 10 stanowisk do ładowania baterii, elektryczne osobówki ładować można z domowej sieci, ale miasto (także Lasy Państwowe) zapowiadają budowę ogólnie dostępnych ładowarek. Magazynowanie elektryczności to na razie pięta achillesowa elektromobilności – najszybciej, choć nie do pełna, można naładować akumulator w kilkadziesiąt minut.
POLECAMY:
Zachęcamy również do korzystania z prenumeraty cyfrowej Głosu Koszalińskiego
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?