Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rekordowo drogie produkty rolne odbijają się na cenach żywności w sklepach. Promocja już nie tak duża

OPRAC.:
Agata Wodzień-Nowak
Agata Wodzień-Nowak
Z zebranych danych wynika, że w grudniu zeszłego roku w porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku najmocniej podrożały produkty tłuszczowe – aż o 67,2%. Najbardziej drastyczną podwyżkę odnotował olej. Wyniosła ona 85,4%. Do tego masło poszło w górę o 42,9%. Natomiast margaryna do pieczenia zdrożała o 35,2%.
Z zebranych danych wynika, że w grudniu zeszłego roku w porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku najmocniej podrożały produkty tłuszczowe – aż o 67,2%. Najbardziej drastyczną podwyżkę odnotował olej. Wyniosła ona 85,4%. Do tego masło poszło w górę o 42,9%. Natomiast margaryna do pieczenia zdrożała o 35,2%. Grzegorz Olkowski
Promocje w marketach i mniejszych sklepach nadal są, ale już zdecydowanie nie tak korzystne, jak choćby rok temu. Według branżowego raportu ceny w grudniowych promocjach poszły w górę ponad 2,5-krotnie bardziej niż te regularne. Powodem jest wzrost kosztów produkcji rolniczej i logistyki oraz wysokiej inflacji. O ile podrożała żywność? Eksperci wskazują i komentują.

Najnowszy raport „Indeks cen promocyjnych w sklepach", autorstwa UCE Research, Grupy BLIX i Hiper-Com Poland, pokazuje, że w grudniu 2021 r. zakupy promocyjne w sklepach były droższe średnio o 21,9% niż w analogicznym okresie 2020 roku.

To też może Cię zainteresować

Taki wniosek wyłonił się po analizie ofert wszystkich działających na rynku dyskontów, hipermarketów, supermarketów, sieci convenience i cash&carry. Autorzy raportu wzięli pod uwagę 12 grup towarowych, 45 produktów, 20,5 tys. akcji rabatowych oraz blisko 34 tys. cen eksponowanych w promocjach. 11 kategorii produktowych zdrożało, a tylko 1 potaniała.

Dlaczego żywność drożeje?

- Wysoka dynamika wzrostu cen promocyjnych wynika z faktu, iż w 2021 roku większość surowców rolnych notowała rekordowe poziomy cenowe - wyjaśnia Grzegorz Rykaczewski z Santander Bank Polska. Wskazuje, że tak było w przypadku:

  • zbóż,
  • roślin oleistych,
  • mleka,
  • wołowiny,
  • drobiu,
  • wielu warzyw.

Ta żywność podrożała najbardziej w ciągu roku

- To podniosło ceny detaliczne mąki, mięsa wieprzowego i drobiowego, olejów, margaryn, masła, serów i wielu innych art. W rezultacie możliwości udzielania wysokich rabatów były znacznie mniejsze niż w latach ubiegłych. Dodatkowym utrudnieniem był ogólny wzrost kosztów w łańcuchach produkcji i dystrybucji żywności - tłumaczy Grzegorz Rykaczewski. Więcej na ten temat przeczytasz pod slajdami:

- Wzrosty cen mięsa wołowego i drobiowego to połączony efekt niższej podaży oraz wyższego niż przed rokiem popytu w sektorze HoReCa. Istotnym czynnikiem są rosnące koszty żywienia zwierząt, wynikające z wyraźnie wyższych niż przed rokiem cen pasz - zaznacza Mariusz Dziwulski z PKO Banku Polskiego. Przed nami wzrost cen pieczywa.

Co dalej z promocjami na żywność?

Jak wspomnieliśmy we wstępie, ceny promocyjne poszły w górę przeszło 2,5-krotnie bardziej niż regularne. Potwierdzają to nasze wewnętrzne dane, ale także te oficjalnie podawane przez GUS, zauważa Marcin Lenkiewicz, współautor badania z Grupy BLIX.

Ekspert wyjaśnia, że sieci handlowe powstrzymywały się przed podwyżkami tak długo, jak tylko mogły, ale w końcu doszły do ściany. Mimo silnej pozycji negocjacyjnej musiały kupować produkty drożej, bo koszty produkcji znacznie się zwiększyły.

To też może Cię zainteresować

- Wyższe ceny rabatowe to efekt wzrostu kosztów produkcji i logistyki oraz wysokiej inflacji. Przez cały ubiegły rok obserwowaliśmy, jak te wartości szły w górę, więc kolejny skok w grudniu nie powinien być dla nikogo zaskoczeniem. Sieci handlowe oraz producenci, organizując promocje, nie mogą sobie przecież pozwolić na stratę rentowności - komentuje Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.

– W tym roku sieci handlowe nadal nie będą dopłacać do promocji. W obecnych warunkach ekonomicznych na ostre promowanie będą mogli sobie pozwolić tylko specjaliści od sprzedaży w największej skali – głównie dyskonty. Zapewne skorzystają ze strategii niskiej ceny promującej i kompensowania sobie obniżek na inne sposoby. To skutecznie stosowane podejście, sprawdzające się także w czasie inflacji – podsumowuje dr Maria Andrzej Faliński.

Źródło: informacja prasowa MondayNews

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rolnicy zapowiadają kolejne protesty, w nowej formie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Rekordowo drogie produkty rolne odbijają się na cenach żywności w sklepach. Promocja już nie tak duża - Strefa Agro

Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto