Obwodnica Wałcza została uroczyście otwarta w miniony weekend. Trasa ma blisko 18 kilometrów długości (Szczecinka 12 km). Była także połowę droższa od obwodnicy Szczecinka (koszt ponad 400 mln zł) i kosztowała 657 mln zł (z czego 264 mln zł to dofinansowanie unijne)
CZYTAJ TEŻ:
Obwodnica Wałcza omija miasto od północy. Jest to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Na trasie powstało 13 wiaduktów, 2 mosty, 2 estakady i 4 wiadukty ekologiczne. Największymi obiektami są dwie duże estakady o długości 276 metrów o długości 760 metrów. Połączenie z pozostałymi drogami zapewniają cztery węzły drogowe (szczecinecka ma tylko dwa): Wałcz Zachód z DK10 od strony Szczecina, Wałcz Północ z DW163, Wałcz Wschód z DK22 i Witankowo z DK10 od strony Piły.
Wałcz był dotychczas miastem szczególnie obciążonym ruchem tranzytowym. Przez miasto prowadzą dwie drogi krajowe (DK10 i DK22) oraz dwie wojewódzkie (DW163 i DW178). Ponad 3 tysiące ciężarówek każdej doby przejeżdża – a raczej już przejeżdżało - przez samo centrum Wałcza.
- Układ komunikacyjny wewnątrz miasta nie zmienił się w zasadzie od rok 1945 i cały tranzyt skupiał się w centrum miasta, mieszając się z ruchem lokalnym-
pisze Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krakwach i Autostrad w Szczecinie. - W efekcie przejazd przez Wałcz potrafił zająć nawet godzinę.
Teraz obwodnica w ciągu S10 wyprowadzi główną część ruchu tranzytowego z miasta, a pojazdy jadące ze Szczecina przez Piłę i Bydgoszcz do Warszawy ominą Wałcz. Opracowywana jest dokumentacja dla obwodnicy Wałcza w ciągu DK22, która powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Nie obeszło się bez problemów. W trakcie robót trzeba było zmienić generalnego wykonawcę. Inwestycję pierwotnie realizowała firma Energopol Szczecin. Wykonawca ten wstrzymał roboty po zrealizowaniu około 85 procent prac. GDDKiA w październiku ubiegłego roku odstąpiła od umowy z tym wykonawcą. Jeszcze w grudniu 2019 roku ruszyły przetargi na dokończenie inwestycji.
Prace zostały podzielone na kilka zadań, dzięki czemu w realizacji wzięły też udział mniejsze firmy. Roboty na trasie głównej prowadziła firma PORR, wiadukty i kanał technologiczny wykonywał Budimex, roboty na węzłach kończyła firma Pol Dróg Drawsko Pomorskie, bariery, ogrodzenie i oznakowanie GZD – Saferoad Grawil, a zieleń firma MGM Business z Wałcza. - Błyskawiczne przetargi i sprawna realizacja przez nowych wykonawców pozwoliły na udostępnienie obwodnicy przed końcem roku 2020 – dodaje Mateusz Grzeszczuk.
[promo]407;1;Polub nas na FB [/promo]
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?