Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Stara obwodnica Szczecinka "niczyja". Byle do końca roku... [zdjęcia]

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Zarośnięte rondo koło Kauflandu i ostatnie zderzenie motocykla z osobówką na skrzyżowaniu bez świateł na skrzyżowaniu starej obwodnicy z ulicą Kopernika
Zarośnięte rondo koło Kauflandu i ostatnie zderzenie motocykla z osobówką na skrzyżowaniu bez świateł na skrzyżowaniu starej obwodnicy z ulicą Kopernika Rajmund Wełnic
Nieczynne światła i chaszcze na rondzie starej obwodnicy Szczecinka? To efekt skomplikowanej procedury zmiany statusu dróg krajowych.

Już kilka razy pisaliśmy o wypadkach do jakich dochodziło w ostatnich miesiącach na skrzyżowaniu ulicy Kopernika z dawną obwodnicą Szczecinka (ulice Słowiańska i Cieślaka). Od wiosny nie działa tu sygnalizacja świetlna, co na pewno przyczynia się do niebezpiecznych zdarzeń.

- Zwróćcie także uwagę na wygląd rond na starej obwodnicy, zwłaszcza koło Kauflandu – alarmuje Czytelnik. – Kiedyś było regularnie wykaszane, teraz zielsko bujnie się rozrosło i w ogóle nie widać, aby ktoś o to dbał.

O wyjaśnienie sprawy poprosiliśmy Pawła Szulganiuka, kierownika Rejonu Dróg Krajowych w Szczecinku: - Wraz z oddaniem do użytku nowej obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi krajowej nr 11 (stało się to 7 listopada 2019 – red.) straciła ona status drogi krajowej, choć na odcinku od ronda koło dworca PKP do ronda koło cmentarza miała ona wspólny przebieg z DK20.

Procedury są jednak takie, że niezależnie od tego cała stara obwodnica miasta trafiła pod zarząd dróg powiatowych. – Obecnie trwa procedura przywrócenia statusu drogi krajowej na wspólnym odcinku, co powinno stać się z dniem 1 stycznia 2021 roku – mówi Paweł Szulganiuk.

AKTUALIZACJA We wtorek (21 lipca) rondo na starej obwodnicy Szczecinka zostało wykoszone. Dziękujemy za reakcję. Czekamy teraz na uruchomienie sygnalizacji świetlnej przy osiedlu Kopernika.

Ma to niestety swoje konsekwencje w bieżącym utrzymaniu dawnej obwodnicy – drogi krajowe mają bowiem wyższy standard utrzymania niż drogi lokalne. Nie tylko w zimie, gdy na „krajówkach” zwykle zawsze jest czarny asfalt, ale także są częściej sprzątane i wykaszane. – Sygnalizację świetlną wyłączyliśmy po trzech miesiącach od utraty statusu drogi krajowej, choć umowę mogliśmy wypowiedzieć wcześniej – szef RDK nie chce komentować faktu, dlaczego potem nowy zarządca świateł nie uruchomił. – Na drogach, które nadal pozostają w naszym zarządzie, trawę kosimy i sprzątamy. I z chwilą, gdy na ulicach Sikorskiego, Słowiańskiej i Cieślaka przywrócony zostanie status drogi krajowej będziemy to robić i tam.

Na chwilę obecną z starą obwodnicę odpowiada Zarząd Dróg Powiatowych. – Już po otwarciu nowej obwodnicy zawarliśmy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad porozumienie, że do chwili aż fragment starej obwodnicy nie odzyska statusu drogi krajowej, za jej utrzymanie będzie odpowiadać GDDKiA, pod warunkiem, że nie powiat nie będzie ingerował w jej organizację – starosta szczecinecki Krzysztof Lis mówi, iż według niego za odśnieżanie i koszenie traw odpowiada więc „krajówka”.

Inaczej rzecz ma się z światłami na ulicy Kopernika. – Z chwilą wyłączenia prądu w tej sygnalizacji widzieliśmy, że procedury z jego ponownym podłączeniem zajmą 5-6 miesięcy, i kiedy ta ulica wróci ponownie pod zarząd dróg krajowych, znowu trzeba będzie ją powtórzyć, a więc nie ma to sensu – mówi Krzysztof Lis.

Docelowo jest plan, aby jej część starej obwodnicy w granicach miasta (poza DK20), a więc ulice Narutowicza i Pilską pozostała w gestii powiatu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecinek.naszemiasto.pl Nasze Miasto