Studenci ze Szczecinka walczą o bezpośredni pociąg do Gdańska. Już ponad tysiąc podpisów

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Studenci ze Szczecinka i okolic uczący się w Gdańsku apelują do pomorskiego marszałka o uruchomienie bezpośredniego połączenia do stolicy Pomorza. I zbierają podpisy pod internetową petycją. Mają już ich grubo ponad tysiąc.

Autorką petycji jest Izabela Pożoga, szczecinecka studentka, która na własnej skórze przekonuje się, jak uciążliwe są dojazdy na uczelnię w Gdańsku. - Zwracamy się z prośbą o utworzenie możliwie największej liczby bezpośrednich połączeń na trasie Szczecinek – Trójmiasto – pisze autorka petycji do marszałka Pomorza Mieczysława Struka, którą można podpisać w internecie na stronie petycjeonline.com. - Gdańsk, Gdynia i Sopot to cieszące się dużą popularnością renomowane ośrodki akademickie oraz destynacje turystyczne.

Na 12 października petycję - także z innych miast - podpisało 1080 osób.

Liczne przesiadki i skomunikowanie pociągów znacznie wydłużają czas podróży, a w przypadku opóźnień na choćby jednym odcinku trasy powodują one stres oraz obniżenie komfortu jazdy. Szczecinek, mimo niewielkich rozmiarów, pozostaje ważnym węzłem komunikacyjnym w ruchu kolejowym północno-zachodniej Polski. Ze względu na swoją centralną lokalizację jest to stacja, na której pasażerowie mogą przesiąść się na pociągi różnych kategorii jadące w cztery pozostałe kierunki.

- Najgorsze są przesiadki w Chojnicach i Tczewie -

pisze pani Iza. - Często oczekiwanie powyżej godziny na kolejny, opóźniony pociąg, bieganie z walizkami, torbami, plecakami, słoikami po całym dworcu żeby dotrzeć na inny peron. Uwielbiam Gdańsk, jest to miasto przyjazne, pełne życia, w którym mogę się realizować na wiele sposobów. Jednak w realizacji wielu planów przeszkadza mi 5 czy 6 godzinny dojazd, który wielu moich znajomych wręcz zniechęcił do podjęcia studiów w Trojmieście. Liczymy na zmiany

- Aktualnie oferta znacznie odbiega atrakcyjnością od pozostałych połączeń z aglomeracjami w podobnej odległości - takimi jak Szczecin, Poznań, Bydgoszcz, ale także tymi bardziej oddalonymi jak Wrocław, Kraków, Warszawa czy nawet Lublin, do których podczas pozawakacyjnego rozkładu można dojechać bez przesiadki. Studenci chcieliby, aby bezpośredni pociąg kursował na trasie Szczecinek – Człuchów – Chojnice- Starogard – Tczew – Gdańsk – Gdynia

- zauważają autorzy petycji.

Dodajmy, że Szczecinek znajduje się na południowo-wschodnich krańcach Pomorza Zachodniego, tuż przy granicach z województwem pomorskim i wielkopolskim. Każdy z samorządów wojewódzkich ma swoich regionalnych przewoźników, którzy z reguły obsługują ruch w obrębie swoich województw lub korzystają z usług Przewozów Regionalnych Polregio (tak jest m.in. w wypadku województw pomorskiego i zachodniopomorskiego). Ze Szczecinka tak można szynobusami dojechać bezproblemowo do Szczecina czy Kołobrzegu i Koszalina. Szczecinek jest też końcową – lub początkową - stacją dla połączeń lokalnych do Słupska (linia 376) skąd trzeba się przesiąść na jakiś pociąg do Trójmiasta oraz do Chojnic (linia 379) i stąd przesiadka do Tczewa (linia 426) i następnie dalej do Gdańska. Każde z tych rozwiązań jest jednak uciążliwe, wiąże się z przesiadkami i długim czasem dojazdu.

Gotowość dofinansowania bezpośredniego połączenia deklaruje zachodniopomorski wicemarszałek

Tomasz Sobieraj

: - Regułą jest, że każdy z samorządów współfinansuje lokalne połączenia kolejowe gdy przebiegają one w większej części przez jego teren – mówi. - Ale w wypadku Szczecinka, który znajduje się na pograniczu niedawno zgodziliśmy się uruchomić dodatkową parę pociągów do Chojnic czy dodatkowe połączenia z Białego Boru do Słupska. Wiele razy też deklarowałem gotowość partycypowania w dofinansowaniu bezpośredniego połączenia Szczecinek – Gdańsk, o ile samorząd województwa pomorskiego wystąpi oficjalnie z takim wnioskiem.

Odpowiedź Michała Piotrowskiego, rzecznika pomorskiego marszałka nie daje za wiele nadziei: - Niestety, co do kwestii połączeń pomiędzy Szczecinkiem, a Trójmiastem jest to połączenie międzywojewódzkie, którego organizatorem jest minister właściwy ds. transportu i do niego powinny być skierowane wnioski w zakresie uruchomienia połączeń - pisze. - Jednocześnie informujemy, iż pomiędzy Szczecinkiem a Słupskiem oraz pomiędzy Szczecinkiem a Chojnicami wspólnie we współpracy z województwem zachodniopomorskim uruchamiane są połączenia kolejowe, których organizatorem jest każde z województw na swoim terenie. Połączenie Szczecinka w obecnym układzie połączeń jest możliwe w systemie przesiadkowym z wykorzystaniem przesiadki w zależności od wyboru trasy: w Słupsku lub w Chojnicach (i Tczewie).

I dalej: - Na linii Szczecinek – Człuchów – Chojnice uruchamianych są 3 pary połączeń, które są skomunikowane na stacji Chojnice z pociągami w kierunku Tczewa (a te w Tczewie w kier. Trójmiasta) - pisze rzecznik. - Taki model funkcjonowania połączeń na tej trasie funkcjonuje od wielu lat i charakteryzuje się ustabilizowaną frekwencją podróżnych. Na linii Szczecinek – Miastko – Słupsk funkcjonują 4 pary połączeń w bezpośredniej relacji i dwie w relacji Miastko – Słupsk. Liczba połączeń na tej trasie od września br. została zwiększona o jedną dodatkową parę w relacji Szczecin Główny – Szczecinek – Miastko. Jednocześnie wszystkie pociągi na stacji Słupsk są skomunikowane z pociągami w kierunku Trójmiasta.

I na zakończenie: - Warto dodać, że w chwili obecnej nie jest planowana modyfikacja układu połączeń na powyższych trasach. Jednocześnie w pełni popieramy wniosek w zakresie zorganizowania przez Ministerstwo bezpośrednich połączeń ze Szczecinka do Trójmiasta, które stanowiłoby uzupełnienie oferty dla pociągów organizowanych przez województwa.

Petycję można podpisać tu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak unikać informacyjnego przeładowania? Zobacz program 3 sposoby NA

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
Bohdan
13 października, 15:14, Bohdan:

Pan marszałek woj. pomorskiego, ustami swojego rzecznika wprowadził redakcję i czytelników w błąd i próbuje się wykpić ze swoich statutowych zadań, stwierdzając, że połączenie Gdynia – Szczecinek to połączenie międzywojewódzkie, którego organizatorem jest minister infrastruktury, podczas gdy tak nie jest.

W myśl ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, kolejowe przewozy pasażerskie organizowane na trasach wewnątrz województwa oraz do stacji położonych w sąsiednim województwie, lecz nie dalej niż 30 km od granicy województwa, są przewozami regionalnymi, inaczej wojewódzkimi.

W myśl tej samej ustawy, organizatorem kolejowych wojewódzkich przewozów pasażerskich jest właśnie marszałek województwa.

Wobec powyższego, pan rzecznik publicznie okłamuje mieszkańców domagających się poprawy sytuacji komunikacyjnej i próbuje się wymigać z realizacji swojego zadania!

Jeśli byłoby inaczej, marszałek nie u[wulgaryzm]miałby pociągów relacji Chojnice – Szczecinek oraz Szczecinek – Słupsk, które przecież także wyjeżdżają poza granice województwa pomorskiego, a jednak takie u[wulgaryzm]mia, co przyznaje w dalszej części swojej wypowiedzi.

Mało tego, u[wulgaryzm]mia nawet pociągi wyjeżdżające daleko dalej niż 30 km poza granice województwa pomorskiego, tj. w relacji Gdynia – Olsztyn oraz Gdynia – Bydgoszcz.

Najwyraźniej mieszkańcy zachodnich rubieży województwa pomorskiego, a tym bardziej mieszkańcy jakiegoś Szczecinka, (położonego raptem 11 km za granicą województwa pomorskiego), nie zasługują na poważne traktowanie, ani tym bardziej, na porządny transport do szkół, pracy, czy w innych sprawach osobistych. Liczy się tylko Trójmiasto, Tczew, no i może trochę Słupsk, ale też tylko trochę.

Pytanie do Redakcji:

Skąd Państwo wzięli te numery linii Chojnice – Szczecinek i Szczecinek – Słupsk (379 i 376)? Są one nieprawdziwe.

Tabela rozkładu jazdy dla linii Szczecin – Szczecinek – Chojnice to nr 385, a dla linii Szczecinek – Słupsk to 383.

Redakcji! Poprawcie algorytm wyłapujący wulgaryzmy, bo robi to źle.

Słowo, które wg waszej maszyny antywulgaryzmowej jest niby wulgaryzmem, czyli wyraz "u[wulgaryzm]mia", można ewentualnie zastąpić słowem "zleca" albo "organizuje".

B
Bohdan
Pan marszałek woj. pomorskiego, ustami swojego rzecznika wprowadził redakcję i czytelników w błąd i próbuje się wykpić ze swoich statutowych zadań, stwierdzając, że połączenie Gdynia – Szczecinek to połączenie międzywojewódzkie, którego organizatorem jest minister infrastruktury, podczas gdy tak nie jest.

W myśl ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, kolejowe przewozy pasażerskie organizowane na trasach wewnątrz województwa oraz do stacji położonych w sąsiednim województwie, lecz nie dalej niż 30 km od granicy województwa, są przewozami regionalnymi, inaczej wojewódzkimi.

W myśl tej samej ustawy, organizatorem kolejowych wojewódzkich przewozów pasażerskich jest właśnie marszałek województwa.

Wobec powyższego, pan rzecznik publicznie okłamuje mieszkańców domagających się poprawy sytuacji komunikacyjnej i próbuje się wymigać z realizacji swojego zadania!

Jeśli byłoby inaczej, marszałek nie u[wulgaryzm]miałby pociągów relacji Chojnice – Szczecinek oraz Szczecinek – Słupsk, które przecież także wyjeżdżają poza granice województwa pomorskiego, a jednak takie u[wulgaryzm]mia, co przyznaje w dalszej części swojej wypowiedzi.

Mało tego, u[wulgaryzm]mia nawet pociągi wyjeżdżające daleko dalej niż 30 km poza granice województwa pomorskiego, tj. w relacji Gdynia – Olsztyn oraz Gdynia – Bydgoszcz.

Najwyraźniej mieszkańcy zachodnich rubieży województwa pomorskiego, a tym bardziej mieszkańcy jakiegoś Szczecinka, (położonego raptem 11 km za granicą województwa pomorskiego), nie zasługują na poważne traktowanie, ani tym bardziej, na porządny transport do szkół, pracy, czy w innych sprawach osobistych. Liczy się tylko Trójmiasto, Tczew, no i może trochę Słupsk, ale też tylko trochę.

Pytanie do Redakcji:

Skąd Państwo wzięli te numery linii Chojnice – Szczecinek i Szczecinek – Słupsk (379 i 376)? Są one nieprawdziwe.

Tabela rozkładu jazdy dla linii Szczecin – Szczecinek – Chojnice to nr 385, a dla linii Szczecinek – Słupsk to 383.
Wróć na szczecinek.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie