Szczecinek kupuje nowe autobusy na prąd. Zaskakujące oferty z południa [zdjęcia]

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
MAN na prąd już w Szczecinku testowano
MAN na prąd już w Szczecinku testowano Rajmund Wełnic
Znamy oferty na dostawę autobusów elektrycznych dla Szczecinka. Węgrzy czy Czesi? A może Polacy?

W szczecineckim ratuszu otworzono ofert, jakie wpłynęły na przetarg na zakup pięciu autobusów elektrycznych. Do walki o zlecenie stanęły cztery firmy – dwie z Polski i dwie z zagranicy. Najtańszą (11,922 mln zł) ofertę złożyła węgierska firma Electrobus Europe Zrt. To doskonale znana jeszcze z czasów PRL marka Ikarus. Nieco drożsi (11,975 mln zł) byli Czesi z firmy Sor Libchavy. To z kolei istniejąca od ćwierć wieku marka pojazdów Sor.

Cenowo dość od tego odbiegają oferty polskiej firmy Solaris Bus (15,774 mln zł) i polskiego oddziału MAN Trucs&Bus (17,462 mln zł). Pamiętajmy jednak, że do tych cen - jak w wypadku ofert zagranicznych - należy doliczyć 23 procent podatku VAT. A i tak te oferty będą tańsze od polskich. To ciekawa sytuacja, bo do tej pory w szczecineckich przetargach nie startowały zagraniczne firmy, ale w otwartym unijnym rynku to normalne.

Rozpiętość cenowa jest więc duża, teraz oferty zostaną sprawdzone pod względem formalnym i zostanie wyłoniony zwycięzca przetargu. Nie ma raczej ryzyka, że – co ostatnio zdarza się często – iż przetarg zostanie powtórzony z uwagi na przekroczenie zaplanowanych wydatków. Szczecinek na zakup pięciu elektryków zamierza wydać 13,530 mln zł.

Przypomnijmy, że Szczecinek dostał na ten zakup dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. W sumie 11 mln zł, z tego 8,525 mln zł jest w formie dotacji. Resztę dołoży budżet Szczecinka.12-metrowe autobusy będą wyposażone w klimatyzację i przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, w skład pakietu wchodzi także pięć stacji dokujących do ładowania akumulatorów. Dostaw pojazdów zapewne w roku 2023. Wiele tu będzie jednak zależało od możliwości produkcyjnych zwycięzcy przetargu.

Dodajmy, że w barwach KM Szczecinek od kliku lat jeździ już 10 autobusów elektrycznych zakupionych dzięki unijnej dotacji. Są to pojazdy nieistniejącej już polskiej firmy Ursus Bus. Po zwiększeniu taboru „elektryków” do 15 pojazdów będzie to oznaczać, że większość autobusów szczecineckiego przewoźnika nie będzie już spalinowa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wysokie dopłaty do węgla – kończy się termin składania wniosków

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na szczecinek.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie