Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zima na peronie w Szczecinku. Pasażerowie grzeją się przy koksownikach [zdjęcia]

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Koksowniki przed dworcem kolejowym w Szczecinku
Koksowniki przed dworcem kolejowym w Szczecinku Rajmund Wełnic
Pasażerowie czekający na pociągi w Szczecinku nadal marzną na dworcu kolejowym. W poniedziałek (8 stycznia) na peronie pojawiły się chociaż koksowniki.

W poniedziałek temperatura w Szczecinku spadła do minus 10, a we wtorek nawet do minus 12 stopni. Mróz szczególnie we znaki daje się pasażerom czekającym na pociągi. Przypomnijmy, że dworzec jest w remoncie i nie ma gdzie się schronić.

Ale po naszym poniedziałkowym tekście na zlecenie miasta za sprawą OSiR na peronie pojawiły się koksowniki opalane drewnem. Stanęły tam wieczorem, a poniedziałek przeniesiono je na pobliski przystanek autobusów dalekobieżnych.

O sprawie marznących pasażerów (dworzec jest w remoncie, brakuje poczekalni) już pisaliśmy. Po ostatnich mrozach napisała do nas mieszkanka Szczecinka: - Jest sprawą bardzo bulwersującą sytuacja w której znaleźli się wszyscy chętni podróżujący z dworca w Szczecinku - pisze. - Remont rozpoczął się parę miesięcy temu a nikt nie zagwarantował mieszkańcom godnych warunków (zastępczej poczekalni, kasy biletowej, ubikacji ) na czas remontu.
Miesiące jesienno-zimowe są szczególnie uciążliwe dla wszystkich podróżujących ze względu na warunki pogodowe. Czy ktoś w ogóle pomyślał o osobach czekających na mrozie? Ostatnio dzieci z jednej ze szkół jechały na wycieczkę do Poznania końcem listopada i czekały na mrozie na pociąg opóźniony 40 minut.

Na peronie dworca zastaliśmy grupkę zmarzniętych pasażerów. - Dobrze, że nasz pociąg nie ma dziś opóźnienia - mówi jedna z pań. - Niedawno remontowano dworzec w Chojnicach i tam też nie było tymczasowej poczekalni, marzłam tam straszliwie.

- Od początku stoimy na stanowisku, że miasto Szczecinek nie jest odpowiedzialne za postawienie i zorganizowanie dworca tymczasowego w Szczecinku – mówi Mateusz Ludewicz, rzecznik prasowy ratusza. - Fakt przejęcia zrujnowanego budynku nie oznacza, że miasto jest zobowiązane do zapewnienia dworca tymczasowego w trakcie trwania remontu zabytkowego budynku dworca PKP. Już sam fakt podjęcia znacznego wysiłku finansowego związanego z remontem i modernizacją do tej pory zrujnowanego dworca jest naszym ukłonem w stronę podróżnych i mieszkańców Szczecinka, którzy w przyszłości będą korzystali z tego obiektu.

I dalej: - Miasto Szczecinek nie jest i nigdy nie było organizatorem przewozów kolejowych – dodaje. - W związku z tym, stoimy na stanowisku, że to przewoźnicy kolejowi powinni zapewnić swoim pasażerom i klientom godne warunki oczekiwania na przejazd pociągu. Podobnie było w przypadku modernizacji dworca PKS w Szczecinku. W tym przypadku Miasto także nie zapewniało dworca tymczasowego. Podkreślam, że w przypadku dworców modernizowanych przez PKP, choćby w Koszalinie czy Kołobrzegu, to właśnie PKP zapewnia dworce tymczasowe w postaci kontenerów, czy innych urządzeń. W naszej opinii analogiczna sytuacja powinna mieć miejsce w Szczecinku. Fakt, że w przypadku naszego miasta PKP nie jest inwestorem remontującym dworzec, nie oznacza, że to miasto ma organizować dworzec tymczasowy.

- W związku z trybem, w jakim dworzec został przejęty przez samorząd, za obsługę podróżnych w budynku dworca odpowiada nowy zarządca – mówił nam kilka tygodni temu Michał Stilger rzecznik PKP. - Przejmując dworzec, samorząd zobowiązał się m.in. do zapewnienia w budynku dworca pomieszczeń do obsługi pasażerów, w tym ogólnodostępnej poczekalni.

Wyjaśnia także, że PKP Państwowe S.A. zarządzają nieruchomościami, w tym dworcami i wynajmują przewoźnikom pomieszczenia przeznaczone na kasy biletowe i centra obsługi klientów. Dotyczy to jednak wyłącznie dworców PKP S.A. Te stanowią około 90 procent czynnych budynków dworów w kraju. Pozostałymi zarządzają samorządy. To zarządcy dworców wynajmują operatorom kas przestrzenie w swoich obiektach. Utrzymanie takich miejsc jak poczekalnie, toalety, hole itp. to zadanie zarządcy dworca kolejowego.

- Rzeczywiście, w ramach własnych inwestycji związanych z modernizacją dworców i budową nowych obiektów do obsługi pasażerów np. w Koszalinie i Kołobrzegu) PKP zapewniają dworce tymczasowe – kontenerowe lub urządzone w innych obiektach czy pomieszczeniach – tłumaczył rzecznik. - Dotyczy to jednak przebudowy dworców, które są zarządzane przez PKP S.A. i inwestycji, w przypadków których PKP w przypadku których PKP S.A. jest inwestorem. Analogicznie, w przypadku prowadzenia gruntownej modernizacji budynków dworców, takie rozwiązania mogą zapewniać także inni zarządcy, czyli np. samorządy.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecinek.naszemiasto.pl Nasze Miasto