Linia 210 ze Szczecinka do Runowa Pomorskiego to część połączenia kolejowego ze Szczecinem, ale od lat była w coraz gorszym stanie. Mimo dwóch torów ruch odbywał się jednym, miejscami ze względów bezpieczeństwa pociągi wlokły się z prędkością kilkudziesięciu kilometrów na godzinę. O stanie infrastruktury dworcowej nawet nie wspominamy.
Modernizację 74-kilomerowego szlaku PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły w roku 2017. Prac – kosztem 134 milionów złotych – podjęła się sopocka Grupa NDI. Aż 85 procent tej kwoty to unijna dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego, którym dysponuje marszałek województwa.
Roboty podzielono na pięć etapów – trzy są już zakończone. - Odebrane zostały 44 kilometry toru na odcinku Szczecinek – Łubowo oraz Złocieniec – Jankowo Pomorskie – mówi Jacek Świderski z firmy NDI. - Na tym odcinku NDI przebudowało 5 peronów na przystankach osobowych: Jelenino, Silnowo, Rzęśnica, Suliszewo Drawskie, Drawsko Pomorskie, a także 25 obiektów inżynieryjnych i 25 przejazdów.
Zadanie nie było łatwe. - Teren inwestycji ma specyficzne ukształtowanie, a linia biegnie w wysokich nasypach, głębokich przekopach sięgających ponad 15 metrów oraz przez tereny bagienne rezerwatu Bagno Ciemino - mówi Cezary Chruściński, dyrektor ds. budownictwa kolejowego w Grupie NDI. - Trudne warunki terenowe wymagały od nas precyzyjnej koordynacji prac oraz dokładnej logistyki. Najbardziej wymagającym elementem było uzyskanie odpowiedniej nośności nasypów kolejowych. W czterech lokalizacjach wykonaliśmy wzmocnienia nasypów metodą palowania. Utworzona została też siatka z pali z iniektu cementowego o długości do 14 metrów.
Na wiosnę i latem prace przeniosą się na kolejne odcinki to w sumie 30 kilometrów toru na odcinku Łubowo – Czaplinek wraz ze stacją Czaplinek oraz Jankowo – Runowo. NDI wykona też zabudowę 5 nowych rozjazdów na stacji Czaplinek oraz 1 rozjazdu na przystanku osobowym Drawsko Pomorskie. Wybudowanych zostanie także łącznie 11 peronów: na stacji Czaplinek oraz na przystankach osobowych: Silnowo, Czarne Małe, Żelisławie Pomorskie, Bobrowo, Rzęśnica, Drawsko Pomorskie, Wiewiecko i Węgorzyno.
W tych etapach prac wyremontowanych zostanie 8 obiektów inżynieryjnych i 28 przejazdów. Wykonana zostanie również modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym, budowa kabla światłowodowego na odcinku 90 kilometrów, utworzone zostaną także pasy przeciwpożarowe, zgodnie z nowymi przepisami, na długości 90 kilometrów linii z obu stron. W sumie na całej trasie wykorzystanych zostanie 5 tysięcy ton szyny i ponad 100 tysięcy ton tłucznia.
Prace powinny się zakończyć do września. Wtedy to całą trasę będzie można pokonać z prędkością nawet 120 km/h, co skróci przejazd ze Szczecinka do Runowa z półtorej do jednej godziny.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?