W bazie Komunikacji Miejskiej Szczecinek trwają ostatnie formalności, ładowanie akumulatorów i krótkie szkolenie kierowców przed wypuszczeniem na trasę pierwszego w dziejach przewoźnika elektrycznego autobusu węgierskiej marki Ikarus. Elektryk przyjechał na własnych kołach z Szekesfehervar na Węgrzech, gdzie jest fabryka Ikarusa. Oczywiście po drodze musiał kilka razy ładować akumulatory, ale podróż przebiegła bezproblemowo.
- Pojazd będzie u nas sprawdzany przez dwa tygodnie w ruchu miejskim, abyśmy mogli poznać bliżej rozwiązania w nim zastosowane –
mówi dyrektor KM Tomasz Merk. -
Mamy oczywiście już od blisko 5 lat dziesięć elektrycznych Ursusów, co daje nam jedno z większych doświadczeń w kraju z korzystania z taboru elektrycznego i muszę powiedzieć, że jesteśmy z niego bardzo zadowoleni.
Przypomnijmy, że umowę na dostawę pięciu Ikarusów podpisano w szczecineckim ratuszu w sierpniu. Autobusy mają być dostarczone najdalej do lipca, może nieco szybciej. Ta ta węgierskiej firma – producent znanej w Polsce od czasów PRL marki Ikarus - wygrała przetarg na dostawę 5 autobusów elektrycznych dla Komunikacji Miejskiej Szczecinek.
Fabryka w Szekesferhervar należy do węgierskiego biznesmena Gabora Selesa. Węgrzy w czasach Polski Ludowej dostarczali autobusy – oczywiście spalinowe - do wielu polskich miast, mieli tu nawet swoją montownię. Po roku 1990 zniknęli z polskiego rynku i teraz – już z elektrykami – na niego chcą wrócić. Zoltan Sipos z Ikarusa w rozmowie z nami nie wykluczył, że szczecinecka KM może być przyczółkiem jego firmy w ekspansji na Polskę i stać się siedzibą serwisu Ikarusa.
W trzecim przetargu (poprzednie z powodu zbyt wysokich cen unieważniano) oferty złożyły węgierska firma Electrobus Europe Zrt (13,124 mln zł), Bus Nex Poland (14,950 mln zł) i czeska SOR Libchavy (14,852 mln zł). Węgrzy – w porównaniu do poprzedniego postępowania – obniżyli cenę o ponad miliona złotych mieszcząc się tym samym w możliwościach finansowych miasta (13,530 mln zł). Miasto dostało na ten zakup dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. W sumie 11 mln zł, z tego 8,525 mln zł jest w formie dotacji, reszta to preferencyjna pożyczka. Resztę dołoży budżet Szczecinka.
12-metrowe autobusy będą wyposażone w klimatyzację i przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, z trzema parami drzwi. Nowe pojazdy KM Szczecinek pomieszczą co najmniej 70 pasażerów, z czego przynajmniej 22 na miejscach siedzących. - Mają zasięg do 270 kilometrów, co pozwoli im jeździć cały dzień bez ładowania akumulatorów – mówi Tomasz Merk, dyrektor KM Szczecinek.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?