Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Są Ursusy, będą Ikarusy. Pierwszy „Węgier” już na ulicach Szczecinka [zdjęcia]

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Wideo
od 16 lat
Od środy (22 listopada) po ulicach Szczecinka będzie jeździł pierwszy elektryczny Ikarus. Ten akurat na razie na testy, ale takie pojazdy miasto kupiło kilka miesięcy temu.

W bazie Komunikacji Miejskiej Szczecinek trwają ostatnie formalności, ładowanie akumulatorów i krótkie szkolenie kierowców przed wypuszczeniem na trasę pierwszego w dziejach przewoźnika elektrycznego autobusu węgierskiej marki Ikarus. Elektryk przyjechał na własnych kołach z Szekesfehervar na Węgrzech, gdzie jest fabryka Ikarusa. Oczywiście po drodze musiał kilka razy ładować akumulatory, ale podróż przebiegła bezproblemowo.

- Pojazd będzie u nas sprawdzany przez dwa tygodnie w ruchu miejskim, abyśmy mogli poznać bliżej rozwiązania w nim zastosowane –

mówi dyrektor KM Tomasz Merk. -

Mamy oczywiście już od blisko 5 lat dziesięć elektrycznych Ursusów, co daje nam jedno z większych doświadczeń w kraju z korzystania z taboru elektrycznego i muszę powiedzieć, że jesteśmy z niego bardzo zadowoleni.

Przypomnijmy, że umowę na dostawę pięciu Ikarusów podpisano w szczecineckim ratuszu w sierpniu. Autobusy mają być dostarczone najdalej do lipca, może nieco szybciej. Ta ta węgierskiej firma – producent znanej w Polsce od czasów PRL marki Ikarus - wygrała przetarg na dostawę 5 autobusów elektrycznych dla Komunikacji Miejskiej Szczecinek.

Fabryka w Szekesferhervar należy do węgierskiego biznesmena Gabora Selesa. Węgrzy w czasach Polski Ludowej dostarczali autobusy – oczywiście spalinowe - do wielu polskich miast, mieli tu nawet swoją montownię. Po roku 1990 zniknęli z polskiego rynku i teraz – już z elektrykami – na niego chcą wrócić. Zoltan Sipos z Ikarusa w rozmowie z nami nie wykluczył, że szczecinecka KM może być przyczółkiem jego firmy w ekspansji na Polskę i stać się siedzibą serwisu Ikarusa.

W trzecim przetargu (poprzednie z powodu zbyt wysokich cen unieważniano) oferty złożyły węgierska firma Electrobus Europe Zrt (13,124 mln zł), Bus Nex Poland (14,950 mln zł) i czeska SOR Libchavy (14,852 mln zł). Węgrzy – w porównaniu do poprzedniego postępowania – obniżyli cenę o ponad miliona złotych mieszcząc się tym samym w możliwościach finansowych miasta (13,530 mln zł). Miasto dostało na ten zakup dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. W sumie 11 mln zł, z tego 8,525 mln zł jest w formie dotacji, reszta to preferencyjna pożyczka. Resztę dołoży budżet Szczecinka.

12-metrowe autobusy będą wyposażone w klimatyzację i przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, z trzema parami drzwi. Nowe pojazdy KM Szczecinek pomieszczą co najmniej 70 pasażerów, z czego przynajmniej 22 na miejscach siedzących. - Mają zasięg do 270 kilometrów, co pozwoli im jeździć cały dzień bez ładowania akumulatorów – mówi Tomasz Merk, dyrektor KM Szczecinek.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecinek.naszemiasto.pl Nasze Miasto