Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zimowa Lewizna w Bornem Sulinowie, czyli tak było na zlocie militarnym [zdjęcia]

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Błoto zastąpiło kurz, który nieodłącznie towarzyszy letniemu zlotowi pojazdów militarnych w Bornem Sulinowie. Choć Zimowa Lewizna bardziej tym razem przypominała aurą wiosnę.

W ten weekend (2-4 lutego) w Bornem Sulinowie odbyła się IV Lewizna, czyli Zlot Zimowy Borne Sulinowo połączony z II Zlotem Właścicieli Pojazdów KrAz. Za oknem raczej wiosna, ale kalendarz nie kłamie – borneńskie Muzeum Militarnej Historii zorganizowałoa IV Lewiznę, czyli Zlot Zimowy Borne Sulinowo połączony z II Zlotem Właścicieli Pojazdów KrAz.

To były to trzy dni wypełnione pokazami sprzętu wojskowego, zwiedzania muzeum, spotkań tematycznych, koncertów i innych atrakcji. Gratką będzie spotkanie właścicieli ukraińskich ciężarówek KrAZ. Zima jednak spłatała figla i przy temperaturze 10 stopni zlotowisko tonęło w błocie, a nie śniegu.

Nazwa KrAZ pochodzi od transkrypcji nazwy fabryki Kremienczuckij Awtomobilnij Zawod w Krzemieńczuku w obwodzie połtawskim w centralnej Ukrainie, czyli Krzemienieńczucki Zakład Samochodowy. To duma – kiedyś sowieckiego, a potem ukraińskiego przemysłu – produkująca od lat 50. po przeniesieniu fabryki z Jarosławia, różnego rodzaju ciężarówki (wcześniej samoloty i... kombajny). Głównie na potrzeby wojska, ale nie tylko, bo do końca istnienia ZSRR fabryka dostarczyła setki tysięcy ciężarówek dla przemysłu i na eksport. Także do Polski i również do Ludowego Wojska Polskiego. Pojazdy wyróżniały się – oprócz ogromnego apetytu na paliwo – świetnymi właściwościami jezdnymi i terenowymi, za które odpowiadał trzyosiowy układ jezdny ma napędem na każdą oś. Ich zadaniem było zapewnienie logistyki armii, która opierała się w sowieckiej taktyce na liniach kolejowych, ale bezpośrednie dostarczenie zaopatrzenia walczącym wojskiem (i samego wojska) spoczywało – i spoczywa, co widać podczas wojny na Ukrainie – na transporcie kołowym. KrAZy i sowieckie Ziły oraz Urale stanowiły większość taboru armii sowieckiej. Fabryka działa do dziś, jako Awto KrAZ, produkując różnego rodzaju ciężarówki (nawet dla armii USA) i pojazdy opancerzone. Dziś fabryka w Krzemieńczuku, obok ciężarówek, produkuje wozy opancerzone Spartan i Shrek One, które dobrze służą ukraińskim żołnierzom walczącym z rosyjską agresją.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecinek.naszemiasto.pl Nasze Miasto