Parowóz w ostatnią podróż na dworzec PKP Szczecinek pojedzie ze SzLOT-em [zdjęcia]

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Tak dziś prezentuje się szczecinecki parowozik
Tak dziś prezentuje się szczecinecki parowozik Rajmund Wełnic
Nie miasto, a Szczecinecka Lokalna Organizacja Turystyczna przejmie od kolei zabytkowy parowóz, który spod lokomotywowni ma być przeniesiony pod dworzec PKP.

- Jesteśmy już po wstępnych rozmowach z PKP Cargo w sprawie przejęcia lokomotywki parowej, która obecnie stoi przy szczecineckiej lokomotywowni – mówi Mateusz Ludewicz, rzecznik prasowy ratusza w Szczecinku. Oficjalne pismo w tej sprawie władze miasta wysłały jeszcze w lipcu.

CZYTAJ TEŻ:

Z rozmów z kolejarzami wynika, że gdyby to miasto przejęło parowozik to wiązałoby się z comiesięcznymi opłatami. W wypadku, gdy wystąpi o to jakaś organizacja pozarządowa możliwe jest darmowe użyczenie. – Stąd burmistrz zdecydował, że prośbę do PKP Cargo skieruje Szczecinecka Lokalna Organizacja Turystyczna – dodaje rzecznik. – Miasto oczywiście nadal ze swojej strony deklaruje poniesienie kosztów przeniesienia lokomotywki w pobliże stacji kolejowej i jej renowację. Naszym zdaniem byłoby to godne miejsce na ten zabytek-symbol kolejarskiego Szczecinka i oddanie zasług kolejarzy oraz ich rodzin.

Przypomnijmy, że ratusz z pomocą rządowej dotacji niedawno całkowicie przebudował układ komunikacyjny przy stacji kolejowej. Ma także przyznaną dotację na pierwszy etap remontu dworca (wcześniej jednak musi go przejąć od kolei). Projekt zakłada m.in. wygospodarowanie w budynku dworcowym izby pamięci poświęconej dziejom kolejnictwa w Szczecinku. Zabytkowy parowozik idealnie wpisywałby się w tę ideę.

Pomysł przeniesienia parowozu raczej wszystkim – szczególnie braci kolejarskiej - się podoba. Parowóz Px48, który dziś stoi kilkaset metrów od dworca koło lokomotywowi, wyprodukowano w roku 1953 w Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie.

Początkowo jeździł po wąskich torach o rozstawie szyn 750 milimetrów, ale w roku 1971 został przerobiony na szerszy rozstaw wąskotorówki 1000 mm. Wcześniej jeździł na południu Polski, gdzie były takie szlaki kolejowe, a od lat 70. XX wieku parowóz został przeniesiony na Pomorze Zachodnie, gdzie Niemcy układali szersze koleje wąskotorowe. Nasz Px48 stacjonował więc m.in. w lokomotywowniach wąskotorowych w Gryficach, Ińsku, Dobrej Nowogardzkiej, Białogardzie, by pod koniec lat 80. trafić do Koszalina.

Stąd w roku 1989 przetransportowano go do szczecineckiej lokomotywowni. Już nie do służby, ale celem odrestaurowania i ustawienia jako pomnik. Od chwili ustawienia pomnika minęło już ponad 30 lat. Czas odcisnął swoje piętno na lokomotywie, której przydałby się mały face lifting. I bardziej eksponowane miejsce.

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Super, Szczecinek kolejami wąskotorowymi zawsze stał, prawda? To jak postawić jako pomnik motor przed fabryką rowerów :D
Dodaj ogłoszenie