Szczecinek prosi PKP o przekazanie zabytkowego parowozu. Trzymamy kciuki [zdjęcia]

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Tak parowóz wygląda dziś
Tak parowóz wygląda dziś Rajmund Wełnic
Szczecinecki ratusz oficjalnie wystąpił do PKP o zgodę na przeniesienie zabytkowego parowozu spod lokomotywowni w okolice stacji kolejowej.

- Wysłaliśmy pismo do PKP Cargo w Poznaniu z propozycją przejęcia lokomotywki parowej, która obecnie stoi przy szczecineckiej lokomotywowni – mówi Mateusz Ludewicz, rzecznik prasowy ratusza w Szczecinku. – Ze swojej strony deklarujemy jej przeniesienie w pobliże stacji kolejowej i renowację. Naszym staniem byłoby to godne miejsce na ten zabytek-symbol kolejarskiego Szczecinka i oddanie zasług kolejarzy oraz ich rodzin.

CZYTAJ TEŻ:

Dokładna lokalizacja pozostaje do ustalenia, przypomnijmy, że miasto niedawno całkowicie przebudowało układ komunikacyjny przy stacji kolejowej. Finalizuje także przejęcie dworca, który planuje wyremontować (ma już przyznaną dotację na I etap remontu). Projekt zakłada nawet wygospodarowanie w budynku dworcowym izby pamięci poświęconej dziejom kolejnictwa w Szczecinku. Zabytkowy parowozik idealnie wpisywałby się w tę ideę.

Władysław Król, emerytowany szczecinecki kolejarz i fotograf dokonał fotomontażu, aby pokazać jak mogłaby wyglądać ciuchcia w nowym miejscu. O pomyśle przeniesienia parowozu Px48 już pisaliśmy. Pomysł przeniesienia parowozu raczej wszystkim – szczególnie braci kolejarskiej - się podoba.

Parowóz Px48 wyprodukowano w roku 1953 w Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego. Początkowo jeździł po wąskich torach o rozstawie szyn 750 milimetrów, ale w roku 1971 został przerobiony na szerszy rozstaw wąskotorówki 1000 mm. Wcześniej jeździł na południu Polski, gdzie były takie szlaki kolejowe, a od lat 70. XX wieku parowóz został przeniesiony na Pomorze Zachodnie, gdzie Niemcy układali szersze koleje wąskotorowe. Nasz Px48 stacjonował więc m.in. w lokomotywowniach wąskotorowych w Gryficach, Ińsku, Dobrej Nowogardzkiej, Białogardzie, by pod koniec lat 80. trafić do Koszalina.

Stąd w roku 1989 przetransportowano go do szczecineckiej lokomotywowni. Już nie do służby, ale celem odrestaurowania i ustawienia jako pomnik. Od chwili ustawienia pomnika minęło już ponad 30 lat. Czas odcisnął swoje piętno na lokomotywie, której przydałby się mały face lifting. I bardziej eksponowane miejsce.

Uwaga na chińskie telefony

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie